Editie 2009 : Licht & Donker

Na het succes van vorig jaar en de algemeen positieve reacties moesten we ook dit jaar dit event organiseren. Onze Team Building Day stond dit jaar in het teken van Licht & Donker . Dit moet je in de ruimste zin interpreteren : licht en donker herkennen op de ondergrond, maar ook licht en donker van het omgevingslicht. Ook dit jaar was het de creatieve geest van Marc Robberecht die de proeven bedacht en zijn alziend oog dat hem tot de geknipte scheidsrechter maakte.

De inschrijvingen gingen laat van start, maar uiteindelijk hebben zich toch 5 teams ingeschreven. Drie LEGO NXT teams, twee zelfbouwteams. In 2008 waren de zelfbouwrobots nog heer en meester, dit jaar waren 2 van de drie podiumplaatsen voor LEGO weggelegd. Tot daar de mythe dat LEGO speelgoed is ....

 

 
Deelnemers aan de Team Building Day van 19 september 2009, van links naar rechts: Marc Robberecht (Scheidsrechter), Jos Jonckers, Aloys Verstraeten, Wim Patry (Deelnemer & Fotograaf), Joris Jonckers, Arne Roels, Wannes Vandereycken, Jan Heynen, Jildert De Wachter, Patrick De Wachter, Toon Peters, Ben Fondu, Joep Suys, Karel Dupain

 

Meer foto's vind je in onze Fotogalerij.

Opdrachten van 2009

Net zoals vorig jaar werden ook dit jaar 3 schitterende opdrachten bedacht door Marc Robberecht van verschillende moeilijkheidsgraad zodat zowel de absolute beginner als de gevorderde amateur er zijn gading kon in vinden.

TBD09 opdracht1.jpg OPDRACHT 1 : Variatie op T-Tijd. De robot start nu in vak C en rijdt naar het midden. Onderweg onderbreekt hij een lichtstraal waardoor een lamp van 150W gaat branden in vak A of vak B (random). De robot moet naar het vak rijden waar het licht brandt en dan terugkeren naar zijn startpositie. Uiteraard mogen de wanden niet geraakt worden. 
IN tegenstelling tot alle andere opdrachten moet elke robot 3 pogingen doen om zo na te gaan dat hij echt naar het (random) licht toe rijdt en niet toevallig juist gokte.
TBD09 opdracht2.jpg OPDRACHT 2 : Variatie op lijnvolgen. De te volgen lijn glooit in het begin zacht en wordt alsmaar grilliger om uiteindelijk met rechte hoeken te eindigen. De robot moet zo lang mogelijk de lijn volgen. De punten zijn afhankelijk van de lengte van de juist gevolgde lijn. 
De beste van 3 pogingen telt.
TBD09 opdracht3.jpg OPDRACHT 3 : Variatie op heen en weer. Op een witte ondergrond worden 4 zwarte lijnen gekleefd op een willekeurige afstand. De bedoeling is dat de robot over drie zwarte lijnen rijdt en dan terugkeert naar zijn startpositie. Hij mag dus NIET over de vierde lijn rijden. Telkens hij een zwarte lijn overrijdt moet hij een geluid/licht signaal geven. Bij het terug rijden mag de robot net geen herkenningstekens geven bij de zwarte lijnen. Er zijn bonuspunten te verdienen als de robot bij het terugrijden wel de grijze maar niet de zwarte lijnen herkent. Als de robot de 'verkeerde' lijn herkent (grijs in het heengaan, zwart in het terugkomen) worden er strafpunten afgetrokken. De baan was in twee helften gedeeld zodat diegene die voor de bonuspunten gingen de rechterhelft konden gebruiken, diegene die de grijze lijnen niet zagen zitten de linkerhelft konden gebruiken.
De beste van 3 pogingen telt.

Tijdsbonus : De tijd is alleen belangrijk als er een 'ex aequo' is. De eerste krijgt dan 3 punten extra, de tweede 2 en de derde 1 punt.

Deelnemers 2009

Logo Team Crew-members Technologie Score Het Team
Whatsnext.jpg Who's NeXT ? Wannes Vandereyken
Jildert De Wachter
Patrick De Wachter
Lego Mindstorms NXT 1228 Whosnext team.jpg
Logo atrandom.jpg At Random Toon Peters
Wim Patry
Ben Fondu
Lego Mindstorms NXT 1095 Atrandom team.jpg
Klompskeeler.jpg De Hollanders Joep Suys
Karel Dupain
Aloys Verstraeten
Zelfbouw robot 990 Hollanders team.jpg
Total recall.jpg Total Recall Jan Heynen
Arne Roels
Zelfbouw robot 672 Total recall team.jpg
Jojopa.jpg JoJoPa Joris Jonckers
Jos Jonckers
Lego Mindstorms NXT 591 Jojo team.jpg

Scores 2009

Team Zoek Licht Volg de Lijn Tel Zwart/Grijs Score
Who's NeXT ? 423 403 402 1228
At Random 290 402 403 1095
De Hollanders 320 370 300 990
Total Recall 422 0 (pas bij 5e poging goed) 250 672
JoJoPa 421 70 100 591

 

 

Tips 2009

Tip 1 : Licht en Donker (20 juni 2009)

Zoals reeds aangekondigd organiseert RobotMC in september de tweede Team Building Day. Marc heeft op de bijeenkomst in juni even toegelicht waar we ons mogen op verheugen. 

  • Het thema van dit jaar is 'Licht & Donker'. Klinkt mysterieus, niet ? We moeten dit ook in de ruimste zin interpreteren : naast lichte als donkere strepen op de grond moet je ook denken aan licht en donker van het omgevingslicht.
  • Een of meerdere lichtsensoren zal dus wel nodig zijn. Dit kan de lichtsensor van Lego zijn, de SRF08 heeft er eentje aan boord, fotodiodes of een simpele LDR.
  • Lijnen herkennen en volgen was vorig jaar niet belangrijk, maar dit jaar juist wel.
  • Qua mechaniek moeten we ons niet te veel zorgen maken. De robot moet uiteraard kunnen rijden, maar iets terug brengen is er dit jaar niet bij
  • Het parcours zal niet helemaal zoals Roborama zijn, maar er wel op gebaseerd.
  • De opdrachten zullen eenvoudig genoeg zijn zodat ook beginners kunnen deelnemen.


OK, tijd dus om je teamgenoten te zoeken, wat te brainstormen en het nodige materiaal te verzamelen

Tip 2 : LDR sensor voor NXT (28 juni 2009)

LDR voor nxt.jpg Ter voorbereiding van de TBD heb ik vandaag wat zitten experimenteren en kwam tot de conclusie dat een extra lichtsensor wel handig zou zijn. Na wat google'n bleek dat 1 LDR tussen de zwarte en witte draad van een lego-kabel moest werken. Met een breadboard en NXT connector & 1 LDR heb ik een werkende lichtsensor gemaakt.

Programmeren :

  • Via NXT-G kan ik de waardes uitlezen als ik het normale blok gebruik voor de licht sensor. In vol licht krijg ik als waarde 100 , in de schaduw daalt de waarde to ergens tussen de 60 & 80 en in een donkere kamer krijg ik 0 .
  • NXC programma : Via BrixCC werkt het vergelijkbaar, maar dan tussen waardes van 1023 ( vol licht) en 0 ( geen licht).
 ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 // NAME: Test Programma LDR
 // AUTHOR: Jildert De Wachter AkA Ramacco
 ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 task main ()
 {
    SetSensorLight (S1) ;
    SetSensorMode (S1, SENSOR_MODE_RAW) ;
    while (true)
    {
          ClearScreen () ;
          NumOut (0, LCD_LINE1, Sensor(S1)) ;
          Wait (250) ;
    }
 }

Tip 3 : Hoeveel lichtsensoren ? (11 juli 2009)

Ik stelde aan Marc de vraag : hoeveel sensoren moeten we idealiter hebben voor de Team Building Day en dit is wat ik te weten kwam :

  • De robot zal een lijn moeten kunnen volgen en het einde ervan detecteren om te stoppen.
  • Voor de meting van het omgevingslicht heb je liefst 2 sensoren. Het kan ook met eentje, maar dan zal je die moeten kunnen draaien om in verschillende richtingen te kijken.

Hopelijk worden jullie hier iets wijzer van. [ Ik ga alvast wat LDRs bij kopen :-) ]

Vraag Joep :
Is dit een lijn die aan de roborama specificaties voldoet, dus 2,5 cm breed?
En weten we al iets over de kleur van de lijn en achtergrond?

Antwoord Marc : Ik weet niet goed tot hoever ik het best moet/mag antwoorden ... 

  • Ik ben lui, dus een lijn van 2,5 cm breed is nogal onwaarschijnlijk. Meer kans dat het "gewone" isolatie tape zou zijn (van eigen stock of brico..)
  • Om de beginners te helpen zou een zwarte lijn op wit ondergrond passen. Maar als alles zo is, waar zijn de uitdagingen?

 

Tip 4 : Hang de vlag maar uit (12 augustus 2009)

Lichtsluis.jpg De laatste clubdag was Marc druk aan het experimenteren met een constructie in hout waar hij de lichtsluis in monteerde. Ik verstond er niets van. Toen ik Marc vroeg wat de bedoeling was deed hij heel geheimzinnig. De straal kwam net boven de rand van het parcours uit. Marc zei wel : zorg dat je een antenne of een vlag op je robot monteert van een 25 cm hoog.

Tip 5 : Het Parcours (24 augustus 2009)

Tussenschot.jpg Zoals in de eerste tip al gemeld zal het parcours van de Team Building Day gebaseerd zijn op het parcours van Roborama maar niet helemaal hetzelfde. Zaterdag was Marc druk aan het proberen of zijn plank van 1.20m breed en 20cm hoog wel in het Roborama parcours paste. Blijkbaar wil hij met dit tussenschot de grootte en/of de vorm van de T aanpassen. Erop rekenen dat het parcours 3.6m lang is en dat er een T-stuk van 1.20m is, is dus zeeeeeer gevaarlijk, lijkt me. Ik ga alvast een sensor zoeken zodat mijn robot de rand kan 'zien'.

Marc zei ook nog dat hij de Team Building Day zelf met een remorque (=aanhangwagen voor onze NL vrienden) zou moeten komen. Of hij dat meende of hij het gewoon zei om me bang te maken vraag ik me nog steeds af !

Tip 6 : Muren niet raken (6 september 2009)

  • Dit jaar is geen speciale mechaniek nodig.
  • Het is van groot belang om de muren niet te raken.
  • Ook de tips van vorig jaar herlees je best nog eens